Op de Drie Koningen werken we met het Nederlands Kenniscurriculum (NKC). Het NKC staat voor:
- thematisch onderwijs
- duurzame onderwerpen
- voor en door leerkrachten
- wetenschappelijke basis
Twee jaar geleden zijn we gestart met de implementatie van dit thematisch onderwijs waar de kennis- en toepassingsdoelen geïntegreerd zijn binnen verschillende thema's zoals 'ruimte', 'oorlogen', 'wereldreligies' en 'het dierenrijk'. De zaakvakken 'los' aanbieden is bij ons dus verleden tijd. Onze leerlingen leren door de thematische opzet continu de opgedane kennis in een breder, werelds perspectief te plaatsen; brede algemene kennis helpt namelijk om nieuwe kennis op te doen. De wetenschappelijke basis van het NKC ligt bij onderzoek dat erop is geënt dat kennis vooraf gaat aan vaardigheden.
Elk thema van het NKC is verbonden aan een van de duurzame ontwikkelingsdoelen die de landen aangesloten bij de Verenigde Naties in 2015 hebben bepaald. Aan deze hand van de duurzame ontwikkelingsdoelen - van goede gezondheid tot kansengelijkheid en duurzame energie - ontwerpen onze leerkrachten hun eigen lessen. Door een goede doorgaande lijn in de hele school en de samenhang zijn onze leerlingen ontzettend gemotiveerd. We horen dan ook vaak: 'Yes! Tijd voor NKC!'
Het NKC is ontwikkeld door basisschoolbesturen en leerkrachten. Ook namens de Drie Koningen nemen enthousiaste leerkrachten nog steeds deel aan de ontwikkelgroepen.