Missie
Elk kind heeft het recht op goed onderwijs; op de Drie Koningen is het onze missie goed onderwijs binnen een veilig pedagogisch klimaat én een professionele en lerende omgeving te verzorgen. Door middel van een kennisrijk curriculum en door lezen centraal te stellen werken we elke dag hard aan het overdragen van kennis en het aanleren van vaardigheden, zodat onze leerlingen hun kansen op succes in het vervolgonderwijs en in de maatschappij kunnen vergroten. Dat doen we met liefde en plezier, dag in en dag uit.
Op de Drie Koningen hebben we hoge verwachtingen van elkaar; het team, de kinderen en de ouders. Onderwijs maak je namelijk samen.
Visie
Op de Drie Koningen hebben we een heldere visie die door de hele stichting wordt uitgedragen:
- eerlijke kansen voor alle leerlingen, ongeacht hun sociaal-economische status
Hoe we dit kunnen realiseren, leggen we graag uit aan de hand van het visiekwadrant waarin onze visie op leren, leren organiseren, professionaliteit, veranderen en verankeren centraal staan.
Visie op leren
Op de Drie Koningen leren de kinderen effectief, wat betekent dat het leren zo verloopt dat kennis en vaardigheden in het langetermijngeheugen terechtkomen. Onze focus ligt hierbij vooral op het eigen maken van de kennis. Kennis is namelijk de basis van het leren en gaat vooraf aan het leren van vaardigheden. Simpel gezegd: eerst kennis dan vaardigheden. Hoe we leren, hoe onze hersenen werken weten we vanuit de wetenschap en de cognitieve psychologie.
In het leren ...
- ... richten we ons op drie gebieden: kwalificatie (cognitieve ontwikkeling), socialisatie (burgerschapsontwikkeling) en persoonsvorming (persoonlijk leiderschap);
- ... laten we ons leiden door bewezen leerprincipes. Denk aan het hebben van hoge verwachtingen, het stellen van heldere doelen, oefenen en het geven van feedback
Visie op het leren organiseren
Bij ons op school organiseren we het leren op zo’n manier dat onze leerlingen optimaal kunnen leren. Alle leerkrachten gebruiken in de school dezelfde didactische principes bij het aanleren van kennis en vaardigheden. De 10 instructieprincipes van Rosenshine en expliciete directe instructie (EDI) vinden we van essentieel belang. De leraar kiest na de eerste (groeps-)instructie of er daarna voor bepaalde leerlingen gedifferentieerd wordt in (leer)tijd en ondersteuning.
Of ons onderwijs effect heeft evalueren we door zowel formatief (tussentijds, ontwikkelingsgericht) als summatief (aan het eind) te toetsen.
Ook bieden we op de Drie Koningen voor onze leerlingen en veilig schoolklimaat met structuur, orde en regelmaat binnen de school. De eenduidige schoolregels en routines worden door alle medewerkers nageleefd. Tot slot werken we nauw samen met ouders en organiseren we ouderbijeenkomsten en overleggen waardoor we samen de ontwikkeling van het kind bevorderen.
Visie op professionaliteit
Onze professionele cultuur kenmerkt zich doordat het het leren van de professional centraal staat. Door de permanente cyclus van leren en verbeteren zorgen we er voor dat we onze leerlingen beter laten leren en verhogen we de kwaliteit van ons onderwijs. Leraren blijven continu onderzoeken en vergelijken tussen de eigen praktijk (evidence informed) en wetenschappelijk onderzoek (evidence based). De professionele cultuur stimuleert constant het vergroten van de kennis over onderwijs en didactiek bij de professional. We zijn actiegericht en tonen leiderschap en verantwoordelijkheid.
Bij ons werken professionals intensief samen, stimuleren ze elkaars ontwikkeling door feedback, samen te leren en gebruik te maken van elkaars kennis en kwaliteiten. We spreken dezelfde taal. Iedereen neemt verantwoordelijkheid voor het neerzetten van een professionele cultuur waarin betrouwbaarheid, aan afspraken houden, integriteit en verantwoordelijkheid belangrijk zijn. Er is een positieve, constructieve sfeer doordat iedere medewerker zijn competenties en passie in kan zetten om de organisatiedoelstellingen te behalen.
Visie op veranderen en verankeren
Onze lerende organisatie is continu bezig met ontwikkelen (nieuwe doelen stellen), verbeteren (het nog beter doen) en vernieuwen (anders doen). Dat betekent dat wij onze visie actueel houden, nieuwe inzichten onderzoeken en bewust keuzes maken wat er wel en niet veranderd wordt.
Verandering vindt vooral plaats door professionalisering. Leraren zijn eigenaar van hun eigen ontwikkeling en van de onderwijsinhoudelijke ontwikkelingen binnen de school. Door te werken in leerteams waar collectief actieonderzoek wordt gedaan, data worden verzameld en wetenschappelijk onderzoek wordt bestudeerd, werken we gezamenlijk aan de verbetering van het onderwijs. Door te evalueren, te borgen en elkaar aan afspraken te houden, bewaken we dat verandering constructief is en toegepast wordt in de praktijk.